Presenteren kan magisch zijn!

Presenteren kan magisch zijn!

Blog 5, juni 2017, geschreven door Helga Meijer, Business woman

 

De afgelopen maanden kreeg ik veel verzoeken om mijn verhaal te doen als gastspreker tijdens diverse netwerkborrels. In mijn rol al director deed ik veel presentaties voor het personeel, klant bijeenkomsten en de Japanse directie. Dit hoorde natuurlijk bij mijn functie en ik deed het altijd met veel plezier. Nu ik als zelfstandig ondernemer ben gestart is het toch weer iets heel anders. Eerst had ik een groot internationaal bedrijf en producten om over te vertellen, maar nu ben ik zélf het product. Ik mocht vertellen over mijn stap naar het ondernemerschap, netwerken, IRIS, de Japanse cultuur, citymarketing en mijn werk voor KWF Kankerbestrijding, meer vanuit mijn persoonlijke visie.

 

Mensen wilden ook dat ik zou vertellen over bijvoorbeeld mijn struggles bij IRIS, maar ik merkte dat ik dat heel lastig vond en boog het dan om naar het positieve; de verschillen in de Japanse cultuur. Het bedrijf gaat mij aan het hart en heeft mij de nodige kansen en mogelijkheden geboden, dus iets negatiefs vertellen vond ik totaal niet passend. Ik ben een loyaal persoon en dankbaar voor wat het mij heeft gebracht en hoe ik – mede daardoor – nu in het leven sta.

 

Bij toeval kreeg ik een verzoek van een oude bekende, Cyrille van Hoof. Wellicht kennen jullie haar van de eerste aflevering van Big Brother, de musical Miss Saigon of als zangeres? Ze vroeg of ik tijd voor haar wilde vrij maken om haar te coachen als startende ondernemer. Wij kennen elkaar al van kleins af aan, maar de laatste jaren zagen we elkaar niet veel meer. We maakten een afspraak en het was als vanouds weer gezellig. Die middag heb ik het business model samen met haar doorgenomen. Zij wil zich volledig richten op presentatie coaching en dat verder uitbouwen. Ik vertelde haar, dat ik het zelf nu toch wel lastig vind om mijn persoonlijke verhaal voor een publiek te vertellen. Soms was ik voor de presentaties zo zenuwachtig, dat het zweet me uitbrak. Vreemd genoeg verdwenen de zenuwen volledig toen ik eenmaal op het podium stond. Als idee opperde ik om onze trajecten met elkaar uit te wisselen. Ik sta er heel erg open voor en vind dat ik niet te oud ben om te leren. Handige tips kan ik wel gebruiken, aangezien mijn volgende presentatie voor ruim 500 man is.

 

Een tweede afspraak volgde, waarop we aan de slag zijn gegaan met de QandA methode; question and answer. Belangrijk is dat je altijd zoekt naar de ‘kernboodschap’. Wat moet het publiek bijblijven? Dit moest ik in één zin beschrijven. Een goede oefening, omdat ik in september ga starten met mijn ‘echte’ fysieke bedrijf, eveneens mijn derde pijler. Hierover uiteraard later meer in een van mijn volgende blogs.

 

Vanuit mijn kernboodschap schreef ik relevante vervolgvragen op post-its. De onderwerpen zette ik in een logische volgorde en zo kon ik de hele presentatie in een paar vragen neerzetten. Voordeel van deze methode is dat ik niet het hele verhaal uit mijn hoofd hoef te leren en er een logische opbouw ontstaat bij elke vraag. En elk antwoord roept weer een nieuwe vraag op. De verleiding om een zijstraat te nemen is veel kleiner, want ik kan de vraag gewoon beantwoorden. Ik zie het als een groot voordeel, want je gaat dan vanzelf spreken, waardoor er natuurlijkheid en ontspanning ontstaat en er ruimte komt voor spontane ingevingen, humor en kwinkslagen. Daarna moest ik voor de camera staan en mijn verhaal presenteren. Het is eigenlijk best raar om jezelf terug te zien, maar je ziet wel meteen wat de verbeterpunten zijn. Ik kreeg tips die ik in de volgende presentatie coaching van haar moest toepassen.

 

De tips!
– Durf ECHT contact te maken met je publiek. Je kunt mensen aankijken, maar als het contact niet echt is, je ze niet echt ziet, voelen mensen dat.
– Tempo niet te hoog. Je verhaal wordt daardoor duidelijker en je geeft je publiek de tijd om het te laten dalen, zodat ze je verhaal kunnen volgen zonder inspanning.
– Neem soms na elke zin even rust. Een adem in/adem uit is genoeg en ga dan weer door. Na elk blok mag je wat langer pauzeren. Zo weet iedereen dat er weer iets nieuws komt.

 

Hoewel ik er in het begin sceptisch tegenaan keek, vind ik het nu wel fijn om mijn nieuwe bedrijfspresentatie anders te gaan inrichten. Een eenvoudige methodiek en nieuwe inzichten zorgen ervoor dat je presentatie alleen maar beter kan worden. En presenteren moet je vooral met plezier doen.

 

Ik geloof dat je alleen kunt schitteren wanneer je niet alleen zelf je unieke verhaal beleeft, maar dit ook deelt op een groter podium. Dan pas maak je verbinding met de ander en kan er iets ontstaan. En dat is magisch!

 

Liefs Helga.

https://www.facebook.com/businesswomanmeijer